EKO Mimoza

Można się u nas wiele nauczyć przy okazji wypoczynku

EKO Kuchnia

Eko Kuchnia bez której nie potrafię żyć.

Ta kuchnia to moja codzienność oraz dla wszystkich, którzy z tej kuchni zechcą skorzystać.

Tu stosujemy produkty z Certyfikatem BIO z upraw ekologicznych bądź własnych z naszego EKOOGRODU. Tu gotujemy sezonowo zgodnie z teorią 5-ciu przemian.

Gotowanie o różnych porach roku bardzo się różni. Jako, że inna energia jest nam potrzebna wiosną, latem, jesienią i zimą. Nawet krojenie warzyw jest ważne – energia kształtu. W zależności od temperatury na zewnątrz i pogody dopasowujemy potrawy i zboża, które bardzo rozgrzewają lub wychładzają. Co innego serwujemy na śniadanie, obiad czy kolację.

min7

Kolacja powinna być lekka, przede wszystkim węglowodanowa (węglowodany złożone). Nie jest wskazane białko na kolację. Ułatwiamy pracę wątrobie w nocy (detoksykację) i lepiej śpimy.

Kuchnia to miejsce tworzenia zdrowia i udanego, szczęśliwego życia. Życia, które daje prawdziwą radość i jasny, błyskotliwy umysł.

EKO Kuchnia nie tylko żywi i daje energię do życia, ale przede wszystkim zapobiega wszelkim chorobom, a nawet leczy. Stosujemy wyłącznie sól morską lub himalajską. (więcej…)

czytaj wiecej...

EKO Ogród

Ogród BIODYNAMICZNY na zasadach Permakultury, to ogród uprawiany z wielkim szacunkiem do Ziemi i żywych istot. Absolutny brak stosowania jakiejkolwiek chemii. Stosujemy wyłącznie naturalne środki ochrony roślin, a przede wszystkim pokrzywę i różne preparaty z pokrzywy.

min1

Nasz EKO Ogród jest uprawiany według faz księżyca, co bardzo wpływa na jakość, trwałość i urodzaj upraw. Siejemy i sadzimy warzywa z nasion ekologicznych, najczęściej własnych lub od osób zaprzyjaźnionych.

„Moimi ulubionymi warzywami jest PASTERNAK i DYNIA w raz z ich leczniczymi właściwościami. Jestem zachwycona JARMUŻEM, który oprócz piękna i dekoracji ogrodu i stołu, posiada szerokie zastosowanie w kuchni. Wspomnę jeszcze o mało znanym u nas TOPINAMBURZE. Bardzo energetyczny i małokaloryczny polecany zwłaszcza osobom odchudzającym się oraz cukrzykom.” – poleca Grażyna Ławrynowicz właścicielka Gospodarstwa „MIMOZA”.

Warzywa i owoce – świeże, pachnące, pełne żywej energii prosto z EKO Ogrodu trafiają do kuchni i gości. Żaden suplement (martwa substancja przetworzona chemicznie) nie da tego co ŻYWA ENERGIA ROŚLIN.

min2 (więcej…)

czytaj wiecej...

EKO Produkty

Od kilkudziesięciu lat stale wzrasta poziom skażenia środowiska naturalnego, do żywności i produktów codziennego użytku dodawane są ogromne ilości konserwantów, polepszaczy i  szkodliwych substancji chemicznych, które w znacznym stopniu oddziałują na nasz organizm.

Dzięki zamieszczanym na naszej stronie poradom, jak prowadzić zdrowy styl życia oraz przepisom, jak przyrządzić posiłek smacznie i zdrowo możesz diametralnie odmienić swoją jakość życia i swojej rodziny.

Polecamy wybór zdrowej żywności pochodzącej z certyfikowanych ekologicznych gospodarstw, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie , w tym żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego- bezglutenową, bezcukrową, dla wegetarian, wegan, dzieci i wszystkich inny, którzy są ciekawi nowych smaków. Budujmy świadomie swoje zdrowie i dobre samopoczucie! Zachęcamy wszystkich  świadomych konsumentów, którzy cenią sobie swoje zdrowie i nie boją się kulinarnych eksperymentów do zapoznania się produktami które nie tylko dobrze smakują ale i mają działanie lecznicze.

zobacz nasze produkty

 

czytaj wiecej...

Ekologiczne oleje

zobacz

Kukicha

zobacz

Rok z makrobiotyką

zobacz

Pieprz ziołowy, tymianek

zobacz

Olej kokosowy

zobacz

EKO produkty

zobacz

Fasola Mung

zobacz

Dynia – słońce na talerzu

zobacz

Fasola Adzuki

zobacz

Kasza jaglana

zobacz

Pszenica

zobacz

Mąka pszenna, żytnia, żyto

zobacz

Przepisy

  • Kanapki

    Egipcjanie odkryli, jak wypiekać chleb. Kto i kiedy wymyślił kanapki – nie wiadomo? Wiadomo tylko, że dziś kanapki spożywamy za często i w zbyt dużych ilościach, dlatego mają złą opinię wśród dietetyków i żywieniowców. (więcej…)

    czytaj wiecej...
  • Tort jaglany

    Składniki (spód tortu): 300 g kaszy jaglanej, 100 ml różnych słodów lub syropów zbożowych (lub innych naturalnych słodkości), 500 ml mleka migdałowego (lub innego), 300 ml wody, 20 g agar-agaru. (więcej…)

    czytaj wiecej...
  • Gołąbki na dwa sposoby

    Gołąbki sporządzamy z kapusty białej głowiastej. Wybieramy kapusty w miarę duże i lekko spłaszczone, usuwamy 2-3 liście z wierzchu i staramy się w miarę dokładnie wyciąć tzw. głąb. Tak przygotowaną kapustę gotujemy ok. 45 min. Po tym czasie kapustę przestudzamy i zdejmujemy liść po liściu i układamy je np., na odwróconym słoiku. Gdy już mamy zdjęte liście przystępujemy do sporządzenia farszu, a raczej farszów, bo proponuję, co najmniej dwa rodzaje. (więcej…)

    czytaj wiecej...
  • Zupa krem z dyni

    Składniki: dynia,  cebula, czosnek, marchew, olej, glon wakame,  sól, sos shoyu, świeży imbir, ziarna słonecznika i dyni.

    Posiekaną cebulę z ząbkiem czosnku podsmażamy w garnku z łyżką oleju i dodajemy 5 szklanek drobno pociętej dyni oraz 1-2 marchewki  (można dodać inne warzywo, np. pasternak czy seler, uzyskamy trochę inny smak), glon wakame lub arame, podlewamy wodą i gotujemy. (więcej…)

    czytaj wiecej...
zobacz wiecej...

Słownik nazw

Agar-agar 

to żelujący środek z wodorostów, otrzymywany z krasnorostów. Agar-agar sprzedaje się w postaci proszku lub sztabek, które gotuje się i zalewa owoce, warzywa, orzechy i nasiona.

Amasake 

naturalna słodkość sporządzona ze sfermentowanego słodkiego ryżu (również kaszy jaglanej) i odpowiedniego zaczynu.

Arame 

glonu (wodorosty) morskie z grupy brunatnic. Delikatne glony, które serwuje się z warzywami korzeniowym i nadziemnymi, dodaje się również do zup, surówek i sałatek.

Auszpik 

to galaretka nie z owoców, ale z warzyw i różnych fasolek, np. dynia, seler i zielony groszek albo bób.

Bancha 

dojrzała herbata, którą zrywa się pod koniec lata, a następnie praży i schładza. Dzięki temu herbata zawiera małe ilości kofeiny i taniny i ma uspokajające właściwości.

Bancha kukicha 

herbata bancha z gałązek i pędów krzewu herbacianego, którą gotuje się minimum 10 min.

Boćwina 

warzywo zwane burakiem liściowym. Boćwina nie wytwarza korzenia, wytwarza za to duże zielone liście, które można jeść na surowo, w surówkach, w sałatkach i gotowane.

Bulghur 

kasza z ziarna pszenicy częściowo ugotowanego, wysuszonego i utłuczonego (łamanego) na grubą kaszę.

Ciecierzyca (cieciorka) 

warzywo strączkowe, tzw. groch włoski. Ma bardzo dużą zawartość białka.

Dulse 

glon (wodorost) morski. Dulse najczęściej praży się i mieli na proszek, którym posypuje się sałatki, zupy, warzywa, zboża itd.

Fasolka azuki 

jest mała i zwarta (jang), ma czerwony lub brązowy kolor i zawiera o wiele mniej tłuszczów od innych strączkowych.

Fasolka mung 

fasolka mała i zielona (także żółta, czarna, złota), ale mniej zwarta od azuki. Podczas gotowania szybko staje się miękka.

Fenkuł

warzywo, tzw. koper włoski. Surowcem są aromatyczne owoce i młode delikatne pogrubione pędy.

Gomasio 

niezwykle wartościowa pod każdym względem przyprawa z prażonego sezamu i prażonej nierafinowanej soli. W Polsce można i powinno się mieszać sezam z siemieniem lnianym.

Granola 

słodkość makrobiotyczna z płatków zbożowych, nasion, orzechów, słodów zbożowych…, która doskonale zastępuje wszelkie niezdrowe słodycze z dodatkiem cukru.

Hiziki 

glon (wodorost) morski z grupy brunatnic. Ma postać włókien. Przyrządza się go na różne sposoby.

Jangizowanie 

cechy energii jang i tzw. jangizowania w kuchni makrobiotycznej to pozbawienie produktów wody, poddawaniu ich obróbce termicznej, obkurczanie przez gotowanie w małej ilości wody, prażenie, duszenie przez odparowanie, gotowanie pod ciśnieniem, a także, np. suszenie.

Jinizowanie 

zjawisko odwrotne do jangizowania. W kuchni makrobiotycznej potrawy jinizowane wyposaża się w energię rozprężająca poprzez krótkie gotowanie z duża ilością wody, przez dodanie oliwy (oleju), octu, wina itd.

Jedyna Zasada jin i jang 

to starożytna teoria porządkująca i opisująca ład i porządek we wszechświecie. Jest to jedna z najstarszych dialektyk, której narzędziami i atrybutami są pozornie przeciwstawne pierwiastki jin i jang, ale tak naprawdę wspólnie tworzą całość i istnieć bez siebie nie mogą.

Kanten 

to naturalna galaretka wyprodukowana z agar-agaru, którą powinno się przyrządzać z kawałkami owoców, orzechami, fasolkami itd.

Kinpira 

sposób przyrządzania potraw polegający na smażeniu, następnie podlaniu warzyw małą ilością wody i duszeniu do miękkości.

Kombu 

glon (wodorost) morski. Należy do grupy brunatnic. Najtwardszy z glonów, dlatego używa się go do wywarów, gotuje ze zbożami długo gotującymi się i dodaje do strączkowych.

Kuskus 

drobna kaszka z ziarna pszenicy częściowo oczyszczonego.

Łopian 

dziko rosnąca roślina. Częścią jadalną łopianu jest korzeń, który ma właściwości wzmacniające. Zbierany jest wiosną z rośliny dwuletniej.

Marony 

kasztany jadalne. Ze względu na dużą zawartość złożonych węglowodanów i małą zawartość tłuszczu bardzo często używane w kuchni makrobiotycznej.

Medycyna holistyczna

traktuje człowieka jako całość. Ważna jest nie tyle choroba, co przyczyny tkwiące w organizmie, które pozwoliły by choroba się rozwinęła. W medycynie holistycznej leczy się nie chorobę, ale człowieka poprzez doprowadzenie organizmu do pełnej równowagi i harmonii. Medycyna holistyczna zmusza chorego do czynnego udziału w działaniach prowadzących do odzyskania zdrowia

Miso 

sfermentowana pasta produkowana z soi, ryżu i jęczmienia oraz nierafinowanej soli.

Monodieta 

typ diety oparty o spożywanie jednego lub najwyżej dwóch, trzech produktów, np.: monodieta zbożowa, warzywna, owocowa, sokowa, białkowa, tłuszczowa itd.

Natto 

to sfermentowany produkt sojowy. Ma postać upieczonych nasion połączonych ze sobą kleistymi nitkami. Natto bardzo korzystnie wpływa na trawienie.

Nishime 

sposób gotowania w bardzo małej ilości wody lub we własnym sosie.

Nituke 

to smażenie warzyw we własnym sosie. Warzywa smaży się zazwyczaj do wyparowania sosu, chociaż można też podawać z powstałym sosem.

Ohitashi

to sposób gotowania przez blanszowanie. Najbardziej do tego sposobu przetwarzania nadają się warzywa liściowe lub drobno pocięte korzeniowe i nadziemne.

Orkisz 

to stara odmiana zboża pszennego, nie zmienionego genetycznie. Niektórzy traktują orkisz jako samodzielne i odrębne zboże, inni jako dziką odmianę pszenicy.

Osteoblasty 

typ komórek kości. Uzupełniają pracę osteoklast: sprawują role budowniczych i starą tkankę kostną zastępują nową.

Osteoklasty 

typ komórek kości. Czuwają nad wyszukiwaniem i usuwaniem starej i zużytej tkanki kostnej.

Patimaron 

odmiana dyni z Hokkaido o pomarańczowym miąższu. Jest bardzo jang (energia dośrodkowa).

Pasternak 

warzywo, które odznacza się największą wartością wśród warzyw korzeniowych. Przed rozpowszechnieniem się ziemniaków był masowo uprawianym warzywem.

Pikle 

kiszonki makrobiotyczne wywarzane z różnych warzyw. Rozróżniamy pikle słabsze ( wytwarzane są szybko i spożywa się je w miesiące letnie) oraz pikle mocniejsze (te wytwarzane są dłużej i spożywa się je w miesiące zimowe).

Prana (mana, chi, ki, ruach, pneuma)

to energia życia, która jestwszechobecną i wszechogarniającą wibracją. Różnie w różnych kulturach i na przestrzeni dziejów była nazywana: mana, chi, ki, energia kosmiczna itd.

Pełne zboża 

to zboża nieoczyszczone, to całe ziarna zbóż. Jeżeli z takiego ziarna wytwarzamy mąkę, to mielimy je w całości i jest to mąką razowa (raz przemielona) z całym bogactwem minerałów, witamin i enzymów.

Rafinowana żywność 

to żywność oczyszczona (poddana rafinacji). Taka żywność to żywność okaleczona, niepełnowartościowa, będąca główną przyczyną tzw. chorób cywilizacyjnych.

Rapunkuł 

warzywo o korzeniu burakowatym. Jadalne są liście i korzenie na surowo i po ugotowaniu. Dawniej był powszechnie uprawianym warzywem w Polsce.